Ritten worden gereden met een voorrijder en een achterrijder. De groep rijdt op een veilige afstand tussen deze personen in. We rijden daar waar mogelijk, “baksteensgewijs”. Mocht u met pech komen te staan, dan wordt de voorrijder geïnformeerd, die dan een veilige plaats opzoekt en wacht tot de groep weer aansluit. De voor- en achterrijder zijn in het bezit van een GPS met de route, deze heb je persé niet zelf nodig, maar is in het huidige digitale tijdperk geen overbodige luxe. Het tempo wordt aangepast aan de omstandigheden en de grootte van de groep.

Als tijdens het rijden de groep, door wat voor omstandigheden dan ook, in 2'en wordt gesplitst dan is het gebruikelijk dat de laatste persoon van de voorste groep aan de kant van de weg stopt op het moment dat er wordt afgeslagen. Beter is natuurlijk als de complete voorste groep stopt, echter door als laatste op de afgevallen groep (rijder) te wachten op het moment dat er wordt afgeslagen, voorkomen we dat individuele personen verdwalen. Uiteindelijk rijdt namelijk de voorrijder helemaal alleen. Kijk daarom tijdens het rijden regelmatig naar de rijder achter je, zodat je er zeker van bent dat deze je nog kan volgen. Rechtdoor op een rotonde is niet afslaan!

Rijden in een grote groep (>20 rijders)

Mocht het voorkomen dat we met een grote groep rijden dan gelden de volgende regels:

Bij het rijden in een grote groep ontkom je er niet aan dat er kruisingen, rotondes etc moeten worden afgezet, wil je voorkomen dat de groep uiteen valt. Dit betekent echter NIET dat hiervoor EEN RECHT kan worden afgedwongen!!!! De wet zegt dat een verkeersdeelnemer zich niet tussen een gesloten groep mag dwingen. HET MAG ECHTER ALLEEN ALS DE VERKEERS-SITUATIE DIT TOELAAT. Het kan namelijk steeds weer voorkomen dat een ongeduldige verkeersdeelnemer zich midden tussen een groep wil plaatsen en daarbij kan het tot gevaarlijke situaties komen. Een ieder is uiteindelijk voor zijn eigen veiligheid en die van de groep waarin hij rijdt, verantwoordelijk.

Voor de groep rijdt “de voorrijder”, een van onze tourplanners, deze rijdt alleen voorop. Bij het naderen van een kruising, moeten vooral de 2 motorrijders achter de voorrijder opletten. De voorrijder laat door middel van opgestoken vingers zien hoeveel mensen de kruising dienen af te zetten. Één vinger opgestoken betekent 1 afzetting, twee vingers uiteraard 2.

Mocht je dit niet durven of heb je er moeite mee, rij dan gewoon door en laat degene die achter je komt het dan van je overnemen. Schroom niet om het niet te doen. Het is heel belangrijk dat het goed gebeurt!!!!! Zet je wel de kruising af, let dan heel goed op het verkeer of zij jou ook goed gezien hebben, en wacht tot de hele groep voorbij is. Sluit hierna dan weer achter de groep aan net voor de achterste rijder. Hierna zijn dan weer de volgende 1 of 2 motorrijders aan de beurt.

VOOR VERKEERSLICHTEN GELDT DIT NIET, ROOD IS ROOD !!!

Samengevat:

Blijf altijd BAKSTEENSGEWIJS rijden. Schaam je niet om aan te geven dat je het niet aan durft om de weg af te sluiten, het gaat tenslotte om de veiligheid van de groep. Doe je het wel, let dan op het verkeer en kijk of zij jou ook goed gezien hebben.

You have no rights to post comments

Facebook Like Button